A szívósorokról
 
Saját tapsztalataimat és ismereteimet alapul véve a teljesség igénye nélkül osztanék meg pár dolgot a szívósorokkal kapcsolatban. 
A fejlődés a teljesítmény növelése, a fogyasztás csökkentése és a környezetvédelmi előirásoknak való megfelelés miatt folyamatos. A szívósorok kialakítására mind a három tényező befolyással van.
 
A teljesítmény növelése és a fogyasztás optimalizálása érdekében fejlesztették ki az úgynevezett örvénylapátokat (flap). Ezek a hengerenkénti dupla beömlő torokkal rendelkező szívósorok, egy-egy beömlő nyílásban szabályozzák az áramlást hengerenként. Gázpedál állás és fordulatszám függvényében egy elektronika gondoskodik a lapátok mozgatásáról. Alacsony fordulaton (kb. 2500 f/p-ig) a lapátok elzárják az egyik beömlő nyílást, így a csokkentett keresztmetszeten nagyobb sebességgel halad át a levegő. 
 
 
Ennek hatása, hogy örvénylő levegő érkezik az  égéstérbe, így a hozzá befecskendezett üzemanyag egyenletesebben, tökéletesebben tud elégni. Ezzel nő a nyomaték ergó csökken a fogyasztás. Mivel a fordulatszám növekedésével arányosan nő az égéshez szükséges levegő mennyisége és a kisebb keresztmetszet miatt ez korlátozottá válik, így bizonyos fordulatszám felett a lapátok nyitják a második beömlőt.

Ezért a lapátok minden gázadásnál mozognak. Ez a mozgás és az áramló levegő lapátra kifejtett nyomása (főleg egy dízel autónál, ahol a turbó nyomást generál) a tengelyezésnél elkerülhetetlenül kopást eredményez. Ezt az áramló levegő által keltett rezgés tovább fokozza ami bizonyos típusoknál anyagfáradás miatti alkatrész töréshez is vezethet (lásd: BMW általánosan és a Z20DTH motorkód korábbi szívósora). 
 
 
A kopás miatti tömítetlenség is igen nagy gond. Egy elkopott tengelyt, ami a házában lötyög nem lehet tömíteni. Az vagy fals levegőt szív, vagy kifúj.
Következő probléma a lapátokat mozgató mechanika és a rudazat. Mivel műanyagból készül, a kopás miatt képes eszeveszett zörgésbe kezdeni, de roszabb esetben (típusra válogatja) akár egyszerűen le is eshet (lásd Z19DTH / Z19DTJ szívósor).
 
Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy miért nem tervezik ezt tartósabbra!? De van logikus magyarázat.
 
És itt következik a már említett környezetvédelmi előírásoknak való megfelelés. 
Az EGR szelep által vezérelve a kipufogógáz egy része visszaáramlik az égéstérbe, hogy egy újbóli elégetés következtében csökkenjen a károsanyag kibocsájtás. Ezzel korom is kerül a szívósorba ami szépen le is rakódik. A megtett kilométerek számának növekedésével a korom mennyisége is nő. Ez szépen összekeveredik a kartergáz által szállított olajpárával és végeredményül nagy mennyiségű lerakódás képződik. 
 
Ez a lerakódás lehet olyan mértékű, hogy dugulást is okozhat. A szívósor tisztítása nagyon nehéz feladat, néha kivitelezhetetlen. Cserével orvosolható. Hogy ez mennyire környezetbarát az már más kérdés.
Mivel egy benzines autó lényegesen kevesebb kormot bocsájt ki, így a lerakódás elhanyagolható. Ezek élettartama sokkal hosszabbra van tervezve, de az alkatrészek itt is műanyagból készülnek, így elkopnak és néha hihetetlen módon tudnak zörögni.
 
Összegezve elmondható, hogy a gyárak által előírt szervízintervallumonkénti szívósor csere teljesen jogos, csak a pénztárcánkat viseli meg, de azt nagyon.
Sok típusnál ahol kivitelezhető, az átalakítással egy felújítás jobb minőségű szívósort eredményez a gyárinál. A szívósor javítás, felújítás felelősség teljes feladat. Gondos tervezést és kivitelezést igényel, mivel egy nem megfelelően elvégzett átalakítás komoly károkat okozhat a motorban.