OPEL 1.4 Turbó szívósor 

(A14NET - A14NEL - B14NET - B14NEL) 


A felújítás ára:  134.000,- HUF

A szívósorba két egyedileg gyártott egyirányú szelepet építünk be. Ezek fém házba szerelt Viton® membránok rugó rásegítéssel. Újra tervezve egy megbízhatóbb alkatrész.


A szívósoron a következő cikkszámok szerepelhetnek:  GM 55573170 / 55573171 / 55593643 (25197574)    Ez három különböző szívósor, de csak minimális eltérésekkel. 

Gyárilag így nem elérhetőek, csak komplett egységként fojtószeleppel, injektorokkal, szenzorokkal és egyéb tartozékokkal. Ezért ezeket a cikkszámokat az alkatrész keresők nem hozzák találatként.


Bővebb technikai leírás: 

Első körben tisztázzuk mi is az a PCV szelep! 
A PCV (Positive Crankcrase Ventilation) konkrétan a pozitív forgattyúsház szellőztetés rövidítése. Ha PCV szelepről beszélünk, akkor az egy olyan szelep ami a motor kartergáz szellőztető rendszerébe van beépítve. Lényegében egy egyirányú szelep, ami a rajta átáramló kartergázt csak egy irányba engedi. Ennek a szelepnek két típusát különböztetjük meg. Az első egyszerűen csak elzár ha megváltozna az áramlás iránya. A másik egy bizonyos mértékű áramlást megenged, amit egy bele épített rugó által állítanak be. Ezek a szelepek szabályozzák a folyamatos szívó hatás (depresszió) mértékét a forgattyúsházban. A második megoldás van gyakran a szelepfedélbe építve.
  

Opel 1.4 Turbo. A PCV szelep azért van a szívósorban, hogy a fordulatszám függvényében változó negatív és pozitív nyomáskülönbséget kezelje. Erre azért van szükség mert ez egy turbós motor. Alacsony fordulaton szívó hatás azaz depresszió, magasabb fordulaton a turbó feltöltő által túlnyomás azaz kompresszió van a motor beömlő rendszerében. A kartergáz csak addig áramolhat a szívósor irányába, amíg ott szívó hatás van. A szívósoron keresztül vezetjük vissza az égéstérbe.

Alacsony fordulaton
Alacsony fordulaton

Magasabb fordultszámon, ha létrejött a turbó által felépített túlnyomás, akkor megfordulna az áramlás iránya és a nyomás a forgattyúsházban is megemelkedne, ahonnan épp kiszívnánk a kartergázt. Ezt akadályozza meg a szívósorba épített PCV szelep. 

Amikor a szívósorban lévő PCV szelepet a turbó által felépített túlnyomás elzárja, akkor a kartergáz nem tudna távozni. Más utat kell neki biztosítani. Ezért vezet egy kartergázcső a szívósortól a turbóig. Mikor a szívósorban lévő PCV szelep elzár, addigra a turbónál a rajta átáramló levegő mennyisége és sebessége, a kartergázcső csatlakozásának kialakítása miatt abban szívó hatást kelt és a kartergáz ebbe az irányba távozik a forgattyúsházból.

Magas fordulaton
Magas fordulaton

Lényegében ugyan úgy a levegő beömlő rendszerbe jut, csak máshol. A kartergázcső turbó felőli csatlakozójában szintén van egy PCV szelep, ami csak akkor nyit ki, amikor a turbó felé áramlik a kartergáz. A turbó felől nem engedi a levegőt a szívósor felé.

A típussal kapcsolatos tapasztalatok azt mutatják, hogy mint egy láncreakció, a szelepfedél, a szívósor és a kartergázcső is meghibásodik. További problémákat okoz a szívósorban lévő PCV szelep meghibásodásakor a forgattyúsházban megnövekvő nyomás, ami a fötengely szimering károsodásához vezethet. Ez sokszor nehezen azonosítható hang formájában észlelhető, ami inkább alacsony fordulaton jelentkezik meleg motornál.  

Sajnos ez a motor nem szereti ha alacsony fordulaton nyomatékból autóznak vele. Az alkatrészek alulméretezés miatt túlterheltek lesznek. Egészen a dugattyúrepedésig is eljuthat.

Ez egy összetett rendszer, ami sokféle hibát tud produkálni. Több éve gyűjtjük a saját és partnereink tapasztalatait, hogy segíteni tudjunk a hibák felmerülésekor.  

szerző: Tábori Zoltán (szivosor.hu)