OPEL 1.4 Turbó szívósor
(A14NET - A14NEL - B14NET - B14NEL)
A felújítás ára: 134.000,- HUF
A szívósorba két egyedileg gyártott egyirányú szelepet építünk be. Ezek fém házba szerelt Viton® membránok rugó rásegítéssel. Újra tervezve egy megbízhatóbb alkatrész.
A szívósoron a következő cikkszámok szerepelhetnek: GM 55573170 / 55573171 / 55593643 (25197574) Ez három különböző szívósor, de csak minimális eltérésekkel.
Gyárilag így nem elérhetőek, csak komplett egységként fojtószeleppel, injektorokkal, szenzorokkal és egyéb tartozékokkal. Ezért ezeket a cikkszámokat az alkatrész keresők nem hozzák találatként.
Bővebb technikai leírás:
Opel 1.4 Turbo. A PCV szelep azért van a szívósorban, hogy a fordulatszám függvényében változó negatív és pozitív nyomáskülönbséget kezelje. Erre azért van szükség mert ez egy turbós motor. Alacsony fordulaton szívó hatás azaz depresszió, magasabb fordulaton a turbó feltöltő által túlnyomás azaz kompresszió van a motor beömlő rendszerében. A kartergáz csak addig áramolhat a szívósor irányába, amíg ott szívó hatás van. A szívósoron keresztül vezetjük vissza az égéstérbe.
Magasabb fordultszámon, ha létrejött a turbó által felépített túlnyomás, akkor megfordulna az áramlás iránya és a nyomás a forgattyúsházban is megemelkedne, ahonnan épp kiszívnánk a kartergázt. Ezt akadályozza meg a szívósorba épített PCV szelep.
Lényegében ugyan úgy a levegő beömlő rendszerbe jut, csak máshol. A kartergázcső turbó felőli csatlakozójában szintén van egy PCV szelep, ami csak akkor nyit ki, amikor a turbó felé áramlik a kartergáz. A turbó felől nem engedi a levegőt a szívósor felé.
A típussal kapcsolatos tapasztalatok azt mutatják, hogy mint egy láncreakció, a szelepfedél, a szívósor és a kartergázcső is meghibásodik. További problémákat okoz a szívósorban lévő PCV szelep meghibásodásakor a forgattyúsházban megnövekvő nyomás, ami a fötengely szimering károsodásához vezethet. Ez sokszor nehezen azonosítható hang formájában észlelhető, ami inkább alacsony fordulaton jelentkezik meleg motornál.
Sajnos ez a motor nem szereti ha alacsony fordulaton nyomatékból autóznak vele. Az alkatrészek alulméretezés miatt túlterheltek lesznek. Egészen a dugattyúrepedésig is eljuthat.
Ez egy összetett rendszer, ami sokféle hibát tud produkálni. Több éve gyűjtjük a saját és partnereink tapasztalatait, hogy segíteni tudjunk a hibák felmerülésekor.
szerző: Tábori Zoltán (szivosor.hu)