Szelepfedél javítás



Mi az a szelepfedél?

A szelepfedél a motor legfelső része. Lényegében egy burkolat, ami alatt találhatók a vezérműtengelyek a szelepek és maga a hengerfej. A szelepfedél, egy tömítésen keresztül, csavarokkal kapcsolódik a motor felső részéhez.

Mi tud ebben elromlani?

Minden belsőégésű motorban üzem közben létrejön az úgynevezett kartergáz. Ez a "gáz" lényegében egy túlnyomás, ami az expanziós, vagyis gyújtási szakaszban a dugattyúgyűrűk mellett átszökik a forgattyús házba. Ezt a túlnyomást el kell vezetni különben pozitív nyomás keletkezne a dugattyúk alatt, ami folyamatos monoton növekedést mutatna. Egy idő után utat találna magának és a szimeringek mellett távozna és vele együtt az olaj is. Ennek elkerülése érdekében kartergáz visszavezetést alkalmazunk.

Miért visszavezetést? Mert a kartergáz mindig tartalmaz olajat, ami azért van, mert az egész forgattyús tér tele van olajköddel és ezt viszi magával. Belátható, hogy ezt az olajos gázt környezetvédelmi okokból nem engedhetjük a szabadba. Visszavezetjük a motor égésterébe ahol elég és a kipufogó szelepeken át távozik. A visszavezetés közvetlenül a folytószelep előtt, vagy után történik mert a kartergáz így tud legjobban vegyülni, elkeveredni a beáramló levegővel. A kartergáz által szállított olaj mellékes, pozitív hatása a fojtószelep és a beőmlő szelepek tengelyének, illetve a dugattyú fölötti tér kenése.

Ezt a kartergáz visszavezetést a mérnökök újabban úgy oldják meg, hogy a fojtószelep után, a szívósorba vezetik be. Ezzel elérik, hogy a szívósoron keresztül, üzem közben folyamatos vákuumot tudnak létrehozni a forgattyús házban. Ennek a vákuumnak a mértéke azonban nem lenne állandó, így ezt szabályozniuk kellett. Hogy ez a vákuum kiszámítható, illetve megfelelő legyen, egy rúgós membránszabályzót építettek be, amit a szelepfedélben helyeztek el.

Ez a membrán folyamatos terhelésnek van kitéve üzem közben. Tömítő felülete az évek alatt elkeményedik, kirepedezik és tömítés képtelenné válik, a legtöbb esetben azonban egyszerűen KISZAKAD.


Opel 1.6 szelpfedél membrán
Opel 1.6 szelpfedél membrán

Mik a szelepfedél hiba tünetei?

Ha a szelepfedél membrán meghibásodik, több hiba is felléphet.

  • Indítási nehézségek
  • A motor leáll
  • P0171 hibakód (szegény keverék)
  • Egyenetlen alapjárat
  • Megnövekedett olajfogyasztás
  • Olajfüst a kipufogó gázban
  • Sípoló, fütyülő hang a motortérből
  • Megnövekedett vákuum a motorban
  • Az olajbetöltő sapkát vagy a nívópálcát nehezen lehet kihúzni
  • Olaj a szívósorban
  • Gyújtáskimaradás
Egy Opel Z16XEP hajtókar
Egy Opel Z16XEP hajtókar

A legrosszabb esetben dugattyútörés is előfordulhat, ha sok olajat szív be a motor. Az olaj összenyomhatatlan folyadék, melyből ha sok gyűlik fel az égéstérben, a kompressziós szakaszban kárt tehet a motorban.

Ezen hibák külön-külön is felléphetnek, alapjáraton és magasabb fordulaton is más-más terhelési állapotokban.


Mi a felújítás menete?

A hozzánk hozott szelepfedeleket speciális szerszámokkal szétbontjuk, tisztítjuk, felújítjuk, lepróbáljuk majd sorszámozzuk és 1 év teljeskörű GARANCIÁT vállalunk rá. Szelepfedeleinket raktárkészletről, akár azonnali cserelehetőséggel tudjuk biztosítani.


Már barkácsolt, törött, repedt szelepfedelek javítására bevizsgálás után tudunk ajánlatot adni. Cseredarabnak beszámítani nem tudjuk!



szerző: Várnai Gergely Bendegúz (szivosor.hu)