Opel Szelepfedél 

Felújítás

 

Mi az a szelepfedél?

    A szelepfedél a motor legfelső része. Lényegében egy burkolat, ami alatt találhatók a vezérműtengelyek a szelepek és maga a hengerfej. A szelepfedél, egy tömítésen keresztül, csavarokkal kapcsolódik a motor felső részéhez.

Mi tud ebben elromlani?

                Minden belsőégésű motorban üzem közben létrejön az úgynevezett kartergáz. Ez a „gáz” lényegében egy túlnyomás, ami az expanziós, vagyis gyújtási szakaszban a dugattyúgyűrűk mellett átszökik a forgattyús házba. Ezt a túlnyomást el kell vezetni különben pozitív nyomás keletkezne a dugattyúk alatt, ami folyamatos monoton növekedést mutatna. Egy idő után utat találna magának és a szimeringek mellett távozna és vele együtt az olaj is. Ennek elkerülése érdekében kartergáz visszavezetést alkalmazunk.

    Miért visszavezetést? Mert a kartergáz mindig tartalmaz olajat, ami azért van, mert az egész forgattyús tér tele van olajköddel és ezt viszi magával. Belátható, hogy ezt az olajos gázt környezetvédelmi okokból nem engedhetjük a szabadba. Visszavezetjük a motor égésterébe ahol elég és a kipufogó szelepeken át távozik. A visszavezetés közvetlenül a folytószelep előtt, vagy után történik mert a kartergáz így tud legjobban vegyülni, elkeveredni a beáramló levegővel. A kartergáz által szállított olaj mellékes, pozitív hatása a folytószelep és a beőmlő szelepek tengelyének, illetve a dugattyú fölötti tér kenése.

    Ezt a kartergáz visszavezetést a mérnökök újabban úgy oldják meg, hogy a fojtószelep után, a szívósorba vezetik be. Ezzel elérik, hogy a szívósoron keresztül, üzem közben folyamatos vákuumot tudnak létrehozni a forgattyús házban. Ennek a vákuumnak a mértéke azonban nem lenne állandó, így ezt szabályozniuk kellett. Hogy ez a vákuum kiszámítható, illetve megfelelő legyen, egy rúgós membránszabályzót építettek be, amit a szelepfedélben helyeztek el. 

    Ez a membrán folyamatos terhelésnek van kitéve üzem közben. Tömítő felülete az évek alatt elkeményedik, kirepedezik és tömítés képtelenné válik, a legtöbb esetben azonban egyszerűen KISZAKAD.

Mik a szelepfedél hiba tünetei?

    Ha a szelepfedél membrán meghibásodik, több hiba is felléphet.

  • Indítási nehézségek
  • Egyenetlen alapjárat
  • Megnövekedett olajfogyasztás
  • Olajfüst a kipufogó gázban
  • Sípoló, fütyülő hang a motortérből
  • Megnövekedett vákuum a motorban
  • Az olajbetöltő sapkát vagy a nívópálcát nehezen lehet kihúzni
  • Olaj a szívósorban
  • Gyújtáskimaradás      

     A legrosszabb esetben dugattyútörés is előfordulhat, ha sok olajat szív be a motor. Az olaj összenyomhatatlan folyadék, melyből, ha sok gyűlik fel az égéstérben, kompressziós szakaszban kárt tehet a motorban. 

    Ezen hibák külön-külön is felléphetnek, alapjáraton és magasabb fordulaton is más-más terhelési állapotokban.

Mi a felúját menete?

    A hozzánk hozott szelepfedeleket speciális szerszámokkal szétbontjuk, tisztítjuk, felújítjuk, lepróbáljuk majd sorszámozzuk és 1 év teljeskörű GARANCIÁT vállalunk rá. Szelepfedeleinket raktárkészletről, akár azonnali cserelehetőséggel tudjuk biztosítani. 

Már barkácsolt, törött, repedt szelepfedeleket sajnos nem áll módunkban felújítani és beszámítani.

Típusválaszték

 GM 55556284 & GM 24440090

Zafira B 2005 - Z16Xep & Z16XE1
Zafira 1998-2004 Z16Xep
Vectra C 2002-2008 Z16Xep
Meriva 2003-2010 Z16Xep
Astra G 1998-2004 Z16Xep
Astra H 2004-2009 Z16Xep  & z16xe1

GM 55564395

Astra H 2005-2010 Z16LET, A16LET, Z16XER, A16XER, Z18XER & A18XER
Astra J 2010 A16XER, A16LET, A18XER
Corsa D 2006-2013 Z16LEL, A16LEL, Z16LER, A16LER, Z16LES
Insignia 2009 A16XER, A18XER & A16LET
Meriva A 2003-2010 Z16LET
Mokka 2013 A16XER & A18XER
Vectra C 2002-2008 Z18XER
Signum 2003-2008- Z18XER
Zafira B 2005-2012- Z16XER, A16XER, A18XER, Z18XER, A16Xnt & Z16Xnt
Zafira C 2013 A18Xel, A18XER & A16Xnt
 

GM 55573746

Ampera - 2012, Motorkód: A14Xfl.
Astra-J Motorkód: A14NEL, A14NET, A14Xel, A14XER.
Corsa-D Motorkód: A12Xel, A12XER, A14Xel, A14XER.
Insignia 2009-től, Motorkód: A14NET.
Meriva-B 2010-től, Motorkód: A14NEL, A14NET, A14XER, B14NEL, B14NET.
Zafira-C 2012-től Motorkód: A14NEL, A14NET, A16Xht, A16Xnt, A18Xel, A18XER, A20DT, A20DTH, A20DTL, A20DTR, Y20Dtj, Z20Dtj.