Szelepfedél javítás
Mi az a szelepfedél?
A szelepfedél a motor legfelső része. Lényegében egy burkolat, ami alatt találhatók a vezérműtengelyek a szelepek és maga a hengerfej. A szelepfedél, egy tömítésen keresztül, csavarokkal kapcsolódik a motor felső részéhez.
Mi tud ebben elromlani?
Minden belsőégésű motorban üzem közben létrejön az úgynevezett kartergáz. Ez a "gáz" lényegében egy túlnyomás, ami az expanziós, vagyis gyújtási szakaszban a dugattyúgyűrűk mellett átszökik a forgattyús házba. Ezt a túlnyomást el kell vezetni különben pozitív nyomás keletkezne a dugattyúk alatt, ami folyamatos monoton növekedést mutatna. Egy idő után utat találna magának és a szimeringek mellett távozna és vele együtt az olaj is. Ennek elkerülése érdekében kartergáz visszavezetést alkalmazunk.
Miért visszavezetést? Mert a kartergáz mindig tartalmaz olajat, ami azért van, mert az egész forgattyús tér tele van olajköddel és ezt viszi magával. Belátható, hogy ezt az olajos gázt környezetvédelmi okokból nem engedhetjük a szabadba. Visszavezetjük a motor égésterébe ahol elég és a kipufogó szelepeken át távozik. A visszavezetés közvetlenül a folytószelep előtt, vagy után történik mert a kartergáz így tud legjobban vegyülni, elkeveredni a beáramló levegővel. A kartergáz által szállított olaj mellékes, pozitív hatása a fojtószelep és a beőmlő szelepek tengelyének, illetve a dugattyú fölötti tér kenése.
Ezt a kartergáz visszavezetést a mérnökök újabban úgy oldják meg, hogy a fojtószelep után, a szívósorba vezetik be. Ezzel elérik, hogy a szívósoron keresztül, üzem közben folyamatos vákuumot tudnak létrehozni a forgattyús házban. Ennek a vákuumnak a mértéke azonban nem lenne állandó, így ezt szabályozniuk kellett. Hogy ez a vákuum kiszámítható, illetve megfelelő legyen, egy rúgós membránszabályzót építettek be, amit a szelepfedélben helyeztek el.
Ez a membrán folyamatos terhelésnek van kitéve üzem közben. Tömítő felülete az évek alatt elkeményedik, kirepedezik és tömítés képtelenné válik, a legtöbb esetben azonban egyszerűen KISZAKAD.
Mik a szelepfedél hiba tünetei?
Ha a szelepfedél membrán meghibásodik, több hiba is felléphet.
- Indítási nehézségek
- A motor leáll
- P0171 hibakód (szegény keverék)
- Egyenetlen alapjárat
- Megnövekedett olajfogyasztás
- Olajfüst a kipufogó gázban
- Sípoló, fütyülő hang a motortérből
- Megnövekedett vákuum a motorban
- Az olajbetöltő sapkát vagy a nívópálcát nehezen lehet kihúzni
- Olaj a szívósorban
- Gyújtáskimaradás
A legrosszabb esetben dugattyútörés is előfordulhat, ha sok olajat szív be a motor. Az olaj összenyomhatatlan folyadék, melyből ha sok gyűlik fel az égéstérben, a kompressziós szakaszban kárt tehet a motorban.
Ezen hibák külön-külön is felléphetnek, alapjáraton és magasabb fordulaton is más-más terhelési állapotokban.
Mi a felújítás menete?
A hozzánk hozott szelepfedeleket speciális szerszámokkal szétbontjuk, tisztítjuk, felújítjuk, lepróbáljuk majd sorszámozzuk és 1 év teljeskörű GARANCIÁT vállalunk rá. Szelepfedeleinket raktárkészletről, akár azonnali cserelehetőséggel tudjuk biztosítani.
Már barkácsolt, törött, repedt szelepfedelek javítására bevizsgálás után tudunk ajánlatot adni. Cseredarabnak beszámítani nem tudjuk!
szerző: Várnai Gergely Bendegúz (szivosor.hu)